اعظمی، زهرا؛ شیخ الحکمایی، محمّدعلی؛ شیخ الحکمایی، طاهر (1392)، مطالعۀ تطبیقی نقوش گیاهی گچبریهای کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران (مسجد جامع نائین، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع اصفهان). نشریه هنرهای ـ هنرهای تجسمی. دوره 18، شمارۀ4: 15-24.
ـ برنابا. (1362)، انجیل برنابا. ترجمه حیدرقلیخان قزلباش (سردار کابلی)، تهران: دفتر نشر الکتاب.
ـ بلنیتسکی، الکساندر (1390)، هنرهای تاریخی پنجکنت: نقاشی و پیکرتراشی. ترجمه عباسعلی عزتی، تهران: ناشر مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
ـ بلوکباشی، علی (1383)، نخلگردانی. چاپ دوم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ـ بهار، مهرداد. (1393)، از اسطوره تا تاریخ. چاپ هشتم، تهران: نشر چشمه.
ـ تقیزادهداوری، محمد؛ بابایی، امید (1395)، تفسیر نمادهای دینی در مناسک شیعی (مطالعه موردی: نخلگردانی در ابیانه)، فصلنامه علمی پژوهشی شیعهشناسی، سال پانزدهم، شمارۀ 53: 53-66.
ـ جابز، گرترود (1397)، فرهنگ سمبلها، اساطیر و فولکلور. مترجم محمّدرضا بقاپور، چاپ دوم، تهران: نشر اختران.
ـ جاماسب آسانا، جاماسب جی دستور منوچهر جی (1394)، درخت آسوری. متنهای پهلوی، صص 121-125؛ 283-290، پژوهش سعید عریان، چاپ دوم، تهران: نشر علمی.
ـ حسینآبادی، زهرا؛ دادور، ابوالقاسم (1390)، بررسی نمادین نقوش گیاهی سفالهای شهر سوخته. دو فصلنامه هنرهای تجسمی، شمارۀ 2: 47-64.
ـ خاکی، محمدرضا؛ قائدی، سیاوش (1394)، ریختشناسی آیین نخلگردانی، نمایش نمادین جاودانگی اساطیر. فصلنامه تخصصی هنرهای نمایشی، شمارۀ 11: 5-23.
ـ خانمحمدی، کریم؛ یوسفی، محدثه (1396)، بررسی انسانشناختی پدیده نخلگردانی در کاشان (مطالعه موردی: نخل هیأت حسینی در محلّه سرفره و گذر صدره). شیعهشناسی، سال پانزدهم، شمارۀ 60: 37-38.
ـ خسروی، لیلا (1394)، بررسی تحلیلی نقشمایههای نمادین و اساطیری در هنر کلماکره لرستان. نشریه هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی، دوره 20، شمارۀ 2: 63-76.
ـ دانشور، سیمین (1397)، سووشون. چاپ بیست و سوم، تهران: انتشارات خوارزمی.
ـ دژگانی، فاطمه. (1393)، باورهای سینه به سینه در هرمزگان. قم: انتشارات دارالتفسیر.
ـ دشتکی، گیتی. (1394)، بررسی مردم شناسانه نخلگردانی در بزرگداشت امام حسین(ع)، شهرستان مهریز، استان یزد. هفت آسمان، سال هفدهم، ش65: 53-75.
ـ دیاکونوف، ایگور میخائیلوویچ (1395)، تاریخ ماد. ترجمه کریم کشاورز، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ـ رمضانخانی، صدیقه (1396)، فرهنگ عامه مردم شهر یزد. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
ـ زارعزاده، فهیمه؛ رهبرنیا، زهرا (1388)، تعاملات مشترک میان آفرینندگان و مخاطبان نخل ماتم. مطالعات هنر اسلامی، سال یازدهم: 43-58.
ـ ساندرز، نانسی (1373)، بهشت و دوزخ در اساطیر بینالنّهرین. ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: شرکت انتشاراتی فکر روز.
ـ سعادت، مصطفی (1399)، نخل، درخت خرما و مغ. پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان. پذیرفته شده. (زیر چاپ)
ـ سعادتمند، متانت (1392)، تحلیل نقش نمادین نخلبندی در آیین سیاوشان و مقایسه آن در اساطیر بینالنهرین براساس روش نقد اسطورهای. چکیده و مجموعه مقالههای همایش شاهنامه و پژوهشهای آئینی. به کوشش فرزاد قائمی، دانشگاه فردوسی مشهد، صص: 137-158.
ـ شوالیه، ژان؛ گربران، آلن (1387)، فرهنگ نمادها. ج5، ترجمه سودابه فضایلی، تهران: انتشارات جیحون.
ـ --------- (1388)، فرهنگ نمادها. ج3، ترجمه سودابه فضایلی، چاپ دوم، تهران: انتشارات جیحون.
ـ صفاری، عباس (1397)، عروس چوپانها. تهران: نشر ثالث.
ـ عربستانی، مهرداد (1387)، تعمیدیان غریب: مطالعه مردمشناختی در دینورزی صابئین مندائی ایران. چاپ دوم، تهران: نشر افکار.
ـ غلامرضایی، محمّد (1395)، تشتهفر، آیین زندگی دهههای پیشین در خوروبیابانک. تهران: مرکز دایرۀالمعارف بزرگ اسلامی.
ـ فرضیپور، حسن؛ امامی، محمد (1396)، بررسی تطبیقی نمایشوارههای کاروانی حمل در ایلام باستان با تابوتوارههای پس از اسلام. نمایش تجسمی، شمارۀ 4: 53-69.
ـ فرنبغ دادگی (1390)، بندهش. تصحیح مهرداد بهار، چاپ چهارم، تهران: انتشارات توس.
ـ فرهوشی، بهرام (1390)، فرهنگ زبان پهلوی. چاپ ششم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ـ فریزر، جیمز جرج (1397)، شاخۀ زرین. ترجمه کاظم فیروزمند، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات آگاه.
ـ قربانی جویباری، کلثوم (1398)، قربانی نخل، آئینی بازمانده از آئینهای دوموزی. دوماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه. سال هفتم، شمارۀ 25: 181-205.
ـ کاظمینی، میرزامحمّد (1387)، نخل: آینه گردان عشق. چاپ دوم، قم: انتشارات ریحانةالرسول.
ـ کشمیری، مریم (1394)، بررسی پیشینه نقش گل اناری در هنر ایران از دوره باستان تا عصر
سلجوقی. دو فصلنامه علمی ـ ترویجی پژوهش هنر، سال پنجم، شمارۀ 10: 11-24.
ـ کوپر، جی. سی (1392)، فرهنگ نمادهای آیینی. ترجمه رقیه بهزادی، تهران: نشر علمی.
ـ کتاب مقدّس (عهد عتیق و عهد جدید) (1980). به همت انجمن پخش کتب مقدسه در میان ملل.
ـ گدار، آندره (1377)، هنر ایرانی. ترجمه بهروز حبیبی، چاپ سوم، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
ـ مارکوس، میشل آیرین (1387)، مهرهای حسنلو. ترجمه علی صدرائی و صمد علیون، تهران: ناشر گنجینه هنر.
ـ مانوکیان، آرداک (1360)، اعیاد کلیسای ارمنی. ترجمه هرایر خالاتیان، چاپ دوم، تهران: شورای خلیفه ارامنه ایران.
ـ مبینی، مهتاب؛ شافعی، آزاده (1394)، نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تأکید بر نقوش برجسته، فلزکاری و گچبری). جلوه هنر، شمارۀ 14: 45-64.
ـ محمدزاده، مرضیه (1395)، بررسی ساختاری نماد در ادبیات عاشورایی. نشریه ادبیات پایداری، سال هشتم، شمارۀ 14: 171-194.
ـ معقولی، نادیا؛ کشتکار، مهدیه (1394)، خوانش نشانه شناسانه نقوش جامهای مارلیک (نمونه موردی: جام گاو بالدار و جام افسانه زندگی). دو فصلنامه هنرهای کاربردی، شمارۀ 7: 51-60.
ـ مکنزی، د. ن (1373)، فرهنگ کوچک زبان پهلوی. ترجمه مهشید میرفخرایی، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ مؤمنی، محمّد (1389)، بررسی رابطه نمایش (بازیگر) و جامعه (تماشاگر) در قرون وسطی. فصلنامه رادیو تلویزیون، سال هشتم، شمارۀ 11: 146-190.
ـ میراسکندری، فریبا، طاهری، مرضیه (1388)، تحلیل مردمشناختی نخل و خرما در فرهنگ مردم خوروبیابانک. فصلنامه فرهنگ مردم ایران، شمارۀ 16: 53-63.
ـ ویلسون، آوا (1377)، طرحهای اسلامی. ترجمه محمّدرضا ریاضی، تهران: سمت.