نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه یزد
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
Changes in values and attitudes in the society is an important social phenomenon, which has always been in focus by directors, planners, researchers and scholars in different fields. The Natural Plan for Iranians’ Values and Attitudes, the three waves of which have already been conducted, has achieved significant outcomes. The present paper is a report on the secondary analysis of the findings of the third wave of the plan in Yazd Province. Some of the findings have also been compared with those obtained at the first and second waves to yield more accurate results. The findings indicate no significant change in Yazdians’ religious attitudes while pessimism has grown more among them about economic and political issues. To Yazdian people, the space between the rich and the poor has increased and exceptional people are not found as before while the national identity is still strong
کلیدواژهها [English]
1. آزادارمکی، تقی و مصطفی ظهیرینیا، (۱۳۸۹)، «بررسی سنخهای ارزشی و تغییرات فرهنگی در خانواده». فصلنامه خانوادهپژوهی. شماره 22: 297-279.
3. امامجمعهزاده، سیّدجواد، سوسن نوربخش، و مینا خاکی، (1396). «ارزشهای فرهنگی و تأثیرات آن بر نگرش اقتصادی و سیاسی شهروندان». جامعهپژوهی فرهنگی. سال هشتم، شماره 1: 68-47.
6. بیرانوند، فاطمه (1395)، بررسی ارزشها و نگرشهای خانوادههای شهر یزد، کنفرانس سراسری پژوهشهای نوین در روانشناسی و علوم اجتماعی.
7. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دفتر طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. (1395)، ارزشها و نگرشهای ایرانیان (موج اوّل)، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
10.خالقیفر، مجید (1381)، «بررسی ارزشهای مادی و فرامادّی جوانان تحصیلکرده ایرانی، عوامل مؤثّر بر آن و ارتباط آن با برخی نشانگان فرهنگی»، پژوهشنامه فرهنگی، شمارۀ 13: 158-107.
11.خلیلی، شیوا، مسعود غلامعلی لواسانی، سرمدی، وحید و فرشاد زارعی (1395). بررسی رابطه ارزشهای شخصی، بنیانهای اخلاقی و نگرشهای دینی و مقایسه آن در دختران و پسران، اوّلین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم اجتماعی.
12.دفتر طرحهای ملّی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1381)، ارزشها و نگرشهای ایرانیان (موج اوّل)، تهران: دفتر انتشارات طرح پیمایش ملّی ارزشها و نگرشها.
13.دفتر طرحهای ملّی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1382)، ارزشها و نگرشهای ایرانیان (موج دوم)، تهران: دفتر انتشارات طرحهای ملّی.
14.رازقی، حاجیه بیبی و حسن سرایی (1393)، «تحلیل نسلی نگرش زنان دربارة ارزش فرزندآوری در سمنان»، زن در توسعه و سیاست، شمارۀ 2: 250-229.
15.رستگارخالد، امیر و میثم محمدی (1394)، «تغییرات فرهنگی و اُفت باروری در ایران (بر پایة تحلیل ثانوی دادههای پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان)»، جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و ششم، شمارۀ 2: 183-159.
16.رفیعپور، فرامرز (1380)، توسعه و تضاد، چاپ پنجم،تهران: شرکت سهامی انتشار.
17.ساعی، منصور و حسین حیدری و احمد، ساعی (1394)، «بررسی و تحلیل تغییرات ارزشهای اجتماعی جوانان با تاکید بر نقش تلویزیونهای ماهواره»، مجلّۀ مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورة 11، شمارۀ 41: 152-131.
18.صدرا، علیرضا و علی قنبری (1387)، ارزشهای حاکم بر جامعة ایرانی، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک.
19.طالبان، محمّدرضا و محمّد مبشّری، و مصطفی مهرآیین (1390)، «بررسی روند دگرگونی ارزشی در ایران (1353 – 1388)»، دانشنامة علوم اجتماعی دورة دوم، شمارة 3: 56-38.
20.عبّاسی شوازی، محمّدجلال و عباس عسکریندوشن (1384) «تغییرات خانواده و کاهش باروری در ایران: مطالعه موردی در استان یزد» نامه علوم اجتماعی، شمارۀ 25، 75-25.
21.گیدنز، آنتونی (1388)، جامعهشناسی (ترجمه: حسن چاووشیان)، تهران: نشر نی.
Alina, R. & Manoual, C. (2015). Parental Values and Children's Attitude Towards Reading. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 197: 939-943.
Feather, N. T. (2000). Value correlates of conservatism. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1617–1630.
Maio, R. & Olsoun, M. (2003). Relations between Values, Attitudes, and Behavioral Intentions. Journal of Experimental Social Psychology, 31: 266-285.
Robinz, S. (1993). Organization Behavior. NewYork : social time.
Tremayne, S. (2006). "Modernity and Early Marriage in Iran: A View from Within." Journal of Middle East Women's Studies 2(1): 65-94.