نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری تخصّصی، دانشیار بخش تعاون و رفاه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد. (نویسنده مسئول)
2 کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه یزد
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
People interact with each other in social groups and form complicated social processes. These processes cause the formation of complicated social-economic systems and organizations. The social and economic exchanges of profit-oriented and unequal exchanges in these systems develop while the systems of network marketing have unequal exchanges with their members> Thus, this paper tries to study the current social-economic relationships and exchanges along with absorption of individuals in network marketing. The methodology of study is based on the five-step Carspecken critical ethnography. The researchers recorded initial observation with etic approach along with one-year covert participation in network marketing companies and then conducted deep interviews of emic approach with members separately and extracted the main themes of study through dialog-driven data. The main themes included: Reduction of numeral credit, attraction with accreditation, accreditation techniques with absorption of family, accreditation of secondary groups, attraction with celebrities' credit, assimilation techniques and curiosity makers strategies. Findings show that people with high accreditation are absorbed in these systems but when they encounter profits and maximize the system of profit from network marketing companies, they leave them. Finally, the dialog-driven findings were analyzed through an etic approach.
کلیدواژهها [English]
ـ احمدی، حبیب؛ هاشمی، سمیه و روحانی، علی (1389). «بررسی رابطۀ وسایل ارتباطی نوین با هویت جنسیتی جوانان شهر شیراز»، فصلنامه زن و جامعه، 1 (4): 33-20.
ـ اصغری، جمشید و فقیه، صدیقه سادات (1387). بررسی علمی و حقوقی بازاریابی شبکهای. تهران: مجد.
ـ ایمان، محمدتقی (1387). «ارزیابی پارادایمی انسان بهعنوان عنصر اساسی در طراحی پارادایم الهی»، فصلنامه حوزه و دانشگاه روششناسی علوم انسانی، 14 (54): 46-25.
ـ آینه، معصومه و محمودیان، یعقوب (1399). «بازاریابی شبکهای و تأثیر آن در تحقق اقتصاد
مقاومتی»، اقتصاد اسلامی، (وزارت علوم) ISC، شماره 79: 238-207.
ـ پیران، پرویز (1383). «جهانی شدن: سیر تاریخی و ابعاد آن»، مجلس و پژوهش، سال 11، شماره 43، صص: 34-12
ـ تاجیک، سوگل (1396). «بررسی تأثیر و نقش ارتباطات کلامی در موفقیت بازاریابان شبکهای»، مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 3 (1): 59-52.
ـ توسلی، غلامعباس (1391). نظریههای جامعهشناسی. تهران: سمت.
ـ جهانگیری، داوود (1392). «اعتمادسازی در سازمان»، مدیریت در اسلام، 8 (20 و 19): 122-95.
ـ حشمتیان، امیر (1390). «ماهیت حقوقی قرارداد و انواع آن در معاملات بازاریابی شبکهای»، ماهنامه کانون، شماره 124: 149-130.
ـ خطیبی، مهدی (1398). «بررسی فقهی ـ اقتصادی کسب درآمد از طریق بازاریابی شبکهای»، اقتصاد اسلامی، 19 (76): 240-213.
ـ ذکایی، محمدسعید (1391). فراغت، مصرف و جامعه؛ گفتارهایی انتقادی. تهران: انتشارات تیسا.
ـ رضایی، امیرحامد و الهیراد، جبار (1386). «بازاریابی رابطهای: سبک نوین بازاریابی»، بررسیهای بازرگانی، شماره 25: 105-100.
ـ روحانی، علی (1394). .
ـ روحانی، علی؛ هاشمی، سمیه و انبارلو، مسعود (1397). «واکاوی رابطه استفاده از اینترنت با نظام ارزشهای جوانان و نوجوانان (مورد مطالعه: شهر شیراز)»، توسعه اجتماعی، 12 (4): 220-187.
ـ ریتزر، جورج (1389). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر، (ترجمه: محسن ثلاثی)، تهران: علمی.
ـ سیدعبدالهی، سیدمهدی (1393). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
ـ شفیعی، محمود (1384). «نظریه کنش ارتباطی (جهان زیست و سیستم) و نقد اجتماعی- سیاسی»، دو فصلنامه دانش سیاسی، شماره 2: 166-150.
ـ عباسی، مریم (1389). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران.
ـ عزیزی، شهریار؛ و خدادادحسینی، سیدحمید (1390). «مقایسه تطبیقی بازاریابی شبکهای و ساختارهای هرمی»، بررسیهای بازرگانی، شماره 49: 52-36.
ـ عطارزاده، سعید؛ جلیلیان، مهدی و ساریخانی، عادل (1392). «بازاریابی شبکهای در فقه و حقوق کیفری ایران»، فصلنامه پژوهشهای فقه و حقوق اسلامی، 10 (34): 84-59.
ـ کاتلر، فیلیپ؛ ستیاوان، ایواند و کاتاجایا، هرماوان (1390). عصر سوم بازاریابی از محصولمحوری به مشتریمحوری به انسانمحوری، (ترجمه: مهرانی، هرمز و شهرابی، بهزاد). تهران: رسا.
ـ گرگی، عباس (1394). رساله دکتری جامعهشناسی. دانشگاه شیراز، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی.
ـ ندرلو، بهنام و غلامیان، المیرا (1396). «توسعه الگوی بازاریابی شبکهای و راهکارهای پیشرفت آن در ایران: مطالعه موردی شرکت بازاریابی ایران زمین»، دو ماهنامه در مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 2 (1): 38-23.
ـ هاشمی بلمیری، سمیرا؛ آندرواژ، لیلا و گرمسیری، محسن (1395). «مهندسی بازاریابی: تأکید بر نقش ریاضیات در بازاریابی»، مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 2 (1/1): 122-110.